Élet sója

Milliókat fizet egy svájci falu, ha odaköltözöl

25 ezer svájci frank fejenként és a legszebb hegyeket kell nézned

2017. november 22. - Tünde Bagó

 hdr1_small_grindelw.jpg

A svájci Wallis kanton 1300 méter tengerszint feletti magasságban fekvő Albinen településéről azt kell tudni, hogy ha megállsz a falu főterén, akkor mögötted hegyek, melletted hegyek, előtted pedig, meglepő módon szintén hegyek lesznek. Olyan környék ez, ahol csupán egy kőhajításra van Svájc egyik leghíresebb csúcsa, a Matterhorn, a maga 4478 méteres magasságával, s a legdrágább, autómentes településével, Zermattal. 

matterhorn-2550695_640.jpg

Ha elfordulunk nyugatra akkor a Genfi-tó pihen és a Mont Blanc meredezik a távolban, hátunk mögött az általam olyannyira kedvelt Grindelwald-Interlaken régió nyújtózkodik és keletről a Rhône-folyó száguld felénk. 

Egy szóval, kevés az a régió, amely ennél több szépséggel dicskedhet. S mégis küzdelmes Albinen település élete. Mára már csak 240 lakosa van, az iskoláját be kellett zárni, s a helyi étterem és bolt is a létfenntartással küzd. Furcsa ezt éppen Svájcban hallani, de sajnos sok ilyen kis hegyi falu van, amely hasonló problémákkal küzd. 

albinen2.jpg

Albinenben most azt találták ki, hogy fizetnek azért, ha valaki letelepszik a faluban. Nem is akármennyit, fejenként 25 ezer svájci frankot, azaz durván 7 millió forintot. Ha egy egész család költözik, akkor a szülők fejenként kapnak ennyit, a gyermekek pedig további 10 ezer frankot fejenként. Azaz egy négytagú család esetében ez majdne 20 millió forint. Cserébe azonban építeni vagy vásárolni kell egy legalább 200 ezer svájci frankot érő ingatlant, s legalább 10 évig a faluban kell élni. Mondhatnánk, hogy ez egy börtönszerződés, na de ki tud elképzelni szebb börtönt? 

albinen.jpg

S a falutól több nagyobb város is található úgy 30-35 perces autózásra, hogy a nagy sírégiókról már ne is beszéljünk. Bár elképzelhető, hogy lesznek napok, amikor ki kell ásni magunkat a hó alól, de a tyúklopásoktól viszont nem kell félnünk. 

Valójában a faluban ez az ötlet még csupán egy civil kezdeményezés, de a falu tanácsa még ebben a hónapban, november 30-án dönt arról, hogy kiírja-e ezt a pályázatot. Azt hiszem jelentkezőből nem lesz hiány, nemcsak a panoráma, a táj, a csönd miatt, hanem, mert jelenleg Svájcban sem túl magasak az ingatlan építésére adott hitelek kamatai. Csupán 10 év a svájci hegyekben és nyertünk pár milliót. 

Sajnos, ha nem bírjuk a hideget, vagy a svájci szomszédokat és fejvesztve menekülünk el 10 éven belül, akkor a pénzt a falu visszakéri, s vigyázat, mert be is hajtják, Svájcban pénzt nem hagynak veszni. 

A faluban még nem jártam, de a környéken már igen, s azt hiszem a hasonló házak közül tudnék választani. A munkával meg csak úgy lennék, mint azok a bizonyos digitális nomádok, csak én most digitális hegyi remeteként élnék. 

haziko_small_grindelw.jpg 

A cikkben szereplő fotók egy része Albinen település honlapjáról való, a többit fotósom, Szalai Krisztián készítette, így szerzői joga neki van a fotókon.  

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr5013345901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M-G Zsófia 2017.11.23. 08:32:00

Tegnap olvastam a cikket az itteni ujsàgban, Svàjcban élek 6 éve. A cikk kissé becsapòs, hiszen a 7 milliò "forint" csak forintban sok, itt viszont svàjci frankban nem is annyira, söt. Lehethe hosszasan részletezni, hogy miért, de kihallottam az iròniàt. :) ( 5000 chf fizubòl ketten élünk a fiammal, ebböl havi fix kiadàs,ha akarom ha nem ,3000 chf és még nem ettünk ) De a környék valòban egy àlom és ha kiirjàk a pàlyàzatot még el is fogok gondolkodni rajta. :)

gabroca 2017.11.23. 08:32:09

10 év alatt az adott összeg simán elmegy fütésre...

bontottcsirke 2017.11.23. 08:32:11

Ha a negyedik emeleti lakásért házat is adnak akkor megyek. Mit kell csinálni?

fénycsepp 2017.11.23. 08:32:14

Ízlés kérdése, de nekem nyomasztó az a sok hegy.

wrstjnethn 2017.11.23. 09:31:39

Ez külföldinek több szempontból sem opció. Egyrészt nem valószínű, hogy kelet-európai emberekkel akarják feltölteni a falut, másrészről ha jól tudom Svájcba munkavállalói vízum kell. Nem kockáztatnék egy tíz éves szerződést úgy, hogy nem biztos, hogy az országban maradhatok, hacsak bele nem írjuk a szerződésbe, hogy a vízum elvesztése érvényteleníti a szerződést. Aztán a szerződés szerint meg is kell venni egy házat, ami nem kis pénz, egyben nem hiszem, hogy mindenki kifizeti, hitelt meg ugye messziről jött ember nem nagyon kap.

spinat 2017.11.23. 10:46:30

tehát vennem kell 200k-ért egy házat a faluban, cserébe visszakapok 70k-t. ügyes.
és miböl éljek ott 10 évig?

Tünde Bagó 2017.11.23. 10:50:07

@M-G Zsófia: Igen, svájci viszonylatban valóban nem sok, de ha valaki itt él, mint én is, vagy Ön, akkor tudja, hogy a svájciak ritkán adnak valamit csak úgy. S éppen ezért ez egy érdekes dolog, mert én soha nem gondoltam volna róluk, hogy megteszik. Ha éppen valakinek arrafelé van jó munkája, akkor még az is lehet, hogy tényleg el kell rajta gondolkodni. Nálunk én például mehetnék, mert én gép elől otthonról dolgozom, márcsak a férjemnek kellene elérnie, hogy otthonról mikroszkópizálhasson. :-)

Tünde Bagó 2017.11.23. 10:52:01

@spinat: Nyilván ez azoknak szól, akik a környéken dolgoznak. S elég sokan vannak ilyenek magyarok is, miután egy nagy turisztikai régió szomszédságában van a falu. S a svájciak ritkán adnak valamit, inkább megfizettetnek, mint ők fizessenek, úgyhogy ez egy ritka alkalom.

Tünde Bagó 2017.11.23. 10:55:03

@wrstjnethn: Igen, ez elsősorban azoknak lehet opció, akik már ott élnek és hosszabb vízummal rendelkeznek, no meg munkahellyel, de azoknak ez egy jó lehetőség, mert Svájcban ritkán adnak. S egyébként mi még csak pár éve élünk Németországban, a svájci határnál, de örömmel adnának hitelt, magam is meglepődtem, hogy milyen egyszerűen, könnyedén adnának akár 400ezer eurót is egy lakásra.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.11.23. 11:01:24

Annak érdemes, aki imádja a hegyeket, bírja a hideget, és van pénze (vagy jól fizető állása) a magas svájci megélhetési költségekre. Ja, és eleve Svájcba akar költözni, vagy már ott él.
Pusztán a házvásárálási elvárás sokkal több, mint az adomány.

Kelly és a szexi dög 2017.11.23. 11:01:30

Előre odaadják, vagy csak ha már áll a 200 rugós ház?

commentes nikk 2017.11.23. 11:01:42

Papíron persze jól hangzik, de ez egy eldugott hegyi falu, ahol kábé csak megrohadni alkalmasak a körülmények, oké, hogy nézheted a szép tájat, de kb ennyi. Svájc (kinti ismerősm szerint) egyébként is egy dögunalmas hely úgy általában, egy ilyen elzárt hegyi faluban meg tényleg csak az extrém remetelelkűek érzik jól magukat. Nem véletlen ürült ki.

Celtic 2017.11.23. 13:06:46

@M-G Zsófia: Nyugi, az aranyok ugyanezek Magyarorszagon is - csak sokkal kevesebb penzzel. Kapok 250e Ft-ot, abbol 150+ elmegy fixen (hitel+rezsi+gyogyszer+berlet)
Es a maradek 100 sem olyan sok, kb. a fele alapbol kajara megy...

dr. mesterséges színezék 2017.11.23. 13:06:53

@commentes nikk: Ha a nemzeti konzultációs űrlapokat pontosan tudja kézbesíteni az ottani posta, akkor az ingerszegénység nem jelent problémát.

Tünde Bagó 2017.11.23. 13:09:10

@commentes nikk: Azért a Svájc egy dögunalmas hely kifejezést nem annyira értem! Főleg, ha olyanok mondják, akik itt élnek. Nekem 5 év alatt még nem sikerült unatkoznom, bár lehet, hogy unalmas, hogy a svájci barátokkal csak arról lehet beszélgetni, hogy ki hova megy, vagy hol volt kirándulni, nyaralni, milyen autót vesz, s mit látott a múzeumban. :-)

Tünde Bagó 2017.11.23. 13:09:46

@dr. mesterséges színezék: Biztos vagyok benne, hogy igen, ugyanis minket Németországban is megtalál! :-)))))

dr. mesterséges színezék 2017.11.23. 19:45:30

@Tünde Bagó: EZ AZ!

Nemzetközi nemzeti konzultáció - átível téren, és (a halottaknak és még nem szavazóképeseknek címzettekből ítélve) időn is!

Majd ha ilyet tudnak Svájcban, talán elgondolkodom rajta, hogy kisegítsem őket a jobban teljesítésből származó gigászi vagyonomból egy odaköltözéssel.

Leadfoil 2017.11.23. 19:45:51

A Bajor-Alpokban lakom évek óta. Az igaz, hogy nem 1300 m magasan, hanem kicsit alacsonyabban fekvő községben, de körülöttünk hegyek vannak. A Matterhorn varázslatos hely, Svájc is. De aki még nem lakott hegyek között, pláne nem a Matterhorn környeztében, el sem tudja képzelni, hogy milyen lehet ott huzamosabb ideig élni.

A mi községünk unalmas hely, de Albinennel ellentétben azért vannak üzletek, bankfiókok, orvosok, stb. Albinen házai nagyon régiek. Ismerem az alpesi stílusú házakat, magam is hasonlóban lakom több mint 2 éve, de a miénk újépítésű, az albineni házak pedig....

Nyáron kellemes levegő, télen hó minden mennyiségben....de dögunalom!

kacsapuszi 2017.11.23. 19:46:14

Nekem Svájcról mindig Dürrenmatt jut eszembe, meg Az öreg hölgy látogatása, ezért osztom azok nézetét, akik szerint a svájciak semmit nem adnak ingyen.

Dürrenmatt okán Svájcról Jack Nicholson is eszembe szokott jutni, mert Az ígéret megszállottja című film, amiben a főszerepet játszotta, a neves svájci író regényén alapul, megjegyezném rögtön, hogy Dürrenmatt kisregénye olvasva jobb mint filmen.

Dürrenmattról eszembe szokott jutni A nagyenyedi két fűzfa és (rettenet-ropogós neve miatt) Trajtzigfritzig úr, továbbá Petőfi (Petrovics) Sándor, aki szerint szép az Alföld.

Leadfoil 2017.11.23. 19:46:24

Persze, könyvet írni mindenhol lehet :) Itt meg pláne!

Hajdú Peter 2017.11.23. 19:46:37

Ha az ott elok tudnanak valami normalis nyelven, peldaul magyarul, meg garantalnak, hogy legalabb nyaron par honapig 25-30 fok lesz akkor mennek.

szerella 2017.11.23. 19:47:18

Vajon egy ilyen eldugott hegyi falucskában van-e internet? Vagy ez Svájcban egy felesleges kérdés mert a net alap mindenhol?

Valóság nevű unokahúgotok 2017.11.23. 19:47:31

Ez is ajánlat?

Annak idején egész Sankt Gallent elfoglaltuk és megkaptuk a Gemeinde összes pénzét - oszt még nem is kellett ezért csak egy fél napot maradni!

+Bónusz: még papokra is lőhettünk nyíllal...

Fodor Balázs 2017.11.23. 19:47:50

@Tünde Bagó: "hogy ki hova megy, vagy hol volt kirándulni, nyaralni, milyen autót vesz"

Ez konkrétan tényleg unalmas.

Csak Norris 2017.11.23. 19:48:12

A vicc az, hogy svájcot még a németek is igencsak drágának találják.
Most voltunk ott munkaügyben, azt mondták, perverz dolog oda menni szabadságra.
Vacsorázni meg viszamentünk esténként a német oldalra, mert kb. 3 szorosak az árak. Az érdekes viszont, hogy 1 km-rel arrébb meg a németek nem igazáitják hozzá az árakat úgy mint nálunk az osztrák határ mentén. Elég éles a kontraszt.

Zed is not dead yet 2017.11.23. 19:48:31

Szóval ha jól értem, ami írva vagyon, akkor ezt valaki beötletelte, aztán nyilván semmi nem lesz belőle a fillérb.ó svájciaknál, de a posztoló már tényként ír róla, index-címlapos cucc ... vérbeli hoax ez, semmi más. Tényleg el kell menni erdélyből odáig, hogy valaki ilyen hantákat írjon (vagy a kérdés másképpen: ilyenfajta írásból él a poszter)?

Csak Norris 2017.11.23. 19:48:41

A svájci árakra még a német kollégák is azt mondják amióta ott voltunk, hogy kell némi perverzitás, a svájcba menni nyaralni.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.11.23. 19:49:24

@Tünde Bagó: Ha csak 5 éve élsz ott, akkor nyilván minden érdekes. Főleg, ha meg kell magadat nyugtatni, hogy miért vagy ott. ;)
Zürichi rokonaink azért imádják Budapestet, mert itt van Élet (igen, nagybetűvel), és nem olyan vegytiszta minden négyzetcentiméter, mint Svájcban.

A poszthoz meg: szép hely és ajánlat tényleg, és nagyon érdekes, csak nem értem, hogyan gondolják: pénzért kell ott lenni? Csak ennyi? Nem a környező szép hegyekért, meg a tiszta levegőért? Ez így egy átlagos munka, amit 1 év alatt meg lehet unni. Ennyi idő alatt simán meg lehet ismerni a környéket, az ablakból az első napokban gyönyörű látkép már unalmas, érdektelen hegy-sivatag lesz, és az ember szeretne igazi naplementét nézni 30 fokban.
Egyébként mindenhol a világon ez a gond a hegyi falvakkal, az elnéptelenedés. Itthon is lehet hegyi zsákfaluban élni, ha valaki akar. Még itt is fizetnek, ráadásul a ház nem 100 000 frank, hanem 200 000 forint. ;)

nookedli 2017.11.23. 19:49:35

Ez pontosan olyan mint a CSOK nálunk. Már aki fel tudja venni. A budapesti ház árak 56 millió körül vannak, ahogy az ottani svájci házak is ahogy írja a cikk. Itt is 20 millát lehet kapni, ott is. De honnan szeded össze a maradék 36 millát?

2017.11.23. 19:49:50

Én egy hasonló településen élek, csak éppen a német oldalon. ;))) Persze, vannak apró különbségek, például, hogy a turizmus itt pörög, illetve "csak" 900 méterrel van a tengerszint felett ;) A többi kb. stimmt: hegyek-hegyek-erdők-erdők, és újra hegyek ;) Nagyobb város 35 percnyire kocsival, vagy 1 órányira vonattal.

Doryyka 2017.11.23. 19:50:09

@commentes nikk: akinek Svajc unalmas az otthon mit csinal? Itt mindig tortenik valami, es nem a falunap a program...

odysszeusz 2017.11.23. 19:50:21

Nem kell fosni a hideg miatt...nemsokára megmelegszünk...ha minden így marad. Egy kisebb viskó is megtenné nem? Kevesebb fűtésszámla...de dolgozni is kell valahol...az az érzésem ezt nem magyaroknak (itthoniaknak) találták ki.

Tinman 2017.11.23. 19:51:09

@spinat: Na végre valaki, aki értelmezi is a leírtakat.

Pontosan ez szúrt szemet nekem is rögtön. 200k CHF az cirka 54 millió HUF kötelezettség, amiből fejenként 7 millát fizet a falu. Tehát egy átlagos 1 gyermekes család esetében 17 milliót ad a falu vagyis még mindig 37 millió hibádzik, 2 gyermekes család esetében meg 34 millió.

Hát ez a falu ott fog kiüresedni, ahol van...

dr. mesterséges színezék 2017.11.23. 19:51:39

@spinat: " miböl éljek ott 10 évig?"

A rendkívüli hómunkás pozíció arrafelé valószínűleg nem ismeretes, de a rendes hómunkás állásra talán lehet számítani.

Jazo 2017.11.23. 19:51:48

@commentes nikk: Sokaknak tökéletes lenne egy ilyen elzárt környék, de ilyen helyen jellemzően nincs helyben munka és ingázni ilyen elzárt településre nem éri meg se anyagilag, de más szempontból.

Macropus Rufus 2017.11.23. 19:51:54

nem hülyék ezek a svájciak, de véleményem szerint a falunak reszeltek.
Szóval 25k frankot kap egy felnőtt és 10-et egy gyerek. Tehát 130.000 frankot még én fogok adni nekik, hogy oda költözhessek a kihaló faluba 10 évre.... no comment.

Gerardus A. Lodewijk 2017.11.23. 19:52:20

Ha ott is lenne nemzeti együttműködés rezsimje, akkor nem odacsalogatni próbálnálnak embereket, hanem az ott élők távozását nehezítenék meg. :(

Komolyra fordítva a szót:
1. Mekkora lehet a választék a faluban házból és építési telekből?
2. Ugye jól sejtem, hogy abban a valószínűtlen esetben, ha van egyáltalán eladó ingatlan, akkor is 200kCHF-ért max. egy fészert (svájcinémetül Schüür vagy Schüüre, ebből ered a mi csűr szavunk) lehet venni?
3. Ugye jól sejtem, hogy erre tekintettel a támogatás valójában a helyi ingatlantulajdonosoknál fog végső soron kikötni, mert ennyivel drágábban tudják eladni - pontosabban ennyivel drágábban már esetleg hajlandóak lennének eladni - a házukat, telküket?
4. Ugye jól sejtem, hogy emiatt végeredményben olyan emberek költöznek oda, már ha odaköltözik egyáltalán valaki, akik a támogatás nélkül is odaköltöztek volna?

HgGina 2017.11.23. 19:52:42

Érthető, hogy a tyúklopástól nem kell tartani. A tyúktolvajok nem szeretik a hideget, nem szeretnek követhető lábnyomot hagyni a hóban. Ugyanakkor dolgozni se szeretnek, idegen nyelvet sem sűrűn beszélnek. És a mirelit tyúk lopása után a főzéshez fűt is kellene lopni.
No meg azok a jó kis barátságos, beszélgetős, vendégszerető svájci népek... az is biztos vonzó.

romanista (törölt) 2017.11.23. 20:43:42

@Fotósképző
"Zürichi rokonaink azért imádják Budapestet, mert itt van Élet (igen, nagybetűvel), és nem olyan vegytiszta minden négyzetcentiméter, mint Svájcban."
Mesélj már, milyen nagybetűs élet van Pesten?? Mire gondolsz? A non-stop dugókra, idegbeteg, stresszes, állandóan panaszkodó emberekre (tisztelet a kivételnek), a szar minőségű levegőre, koszos, kutyaszaros, húgyszagú belvárosi utcákra, vagy az ott tajrészeg tinituristákra (menekül is onnan máshova lakni minden normális ember), a lepukkant BKV-ra, zsúfoltságra, túlárazott és közben max. átlagos éttermekre, gagyi színvonalú szolgáltatásokra?
Érdekes módon Budapest sehol nincs a világ legjobban élhető városai között, pedig annyira élhető, nem? Vicc. Én ott születtem, de évekkel ezelőtt eljöttem, mert élhetetlen és baromira nem hiányzik, vannak ezerszer jobb helyek a világban...Úgyhogy élvezd, nem fogunk rajta összeveszni, hahaha.
"Itthon is lehet hegyi zsákfaluban élni, ha valaki akar. Még itt is fizetnek, ráadásul a ház nem 100 000 frank, hanem 200 000 forint. ;)" 200.000 Ft-ért hol veszel házat? Max. egy viskót egy cigányputriban Borsodban, az nem egy Svájc, nemde??

Leadfoil 2017.11.23. 20:43:49

Pár km-el délre, vissza a pálya felé Leukban már sokkal magasabb árak vannak, igaz, más minőségűek a házak is.

Leadfoil 2017.11.23. 20:43:57

Jó marketing - így kell eladni ottani ingatlanokat. Egyébként svájci szemmel nézve nem drágák ezek a kőkorszaki épületek vagy lakások. Svájc egyébként nekem személy szerint "bejön", de én ezt legfőképpen Lugano környékére értem, azaz Tessinre.

Leadfoil 2017.11.23. 20:44:04

@Doryyka: Minden nap nem sétálsz a környéken. Minden nap nem autózol "csak úgy" valahová. Helyben is kellene valami kikapcsolódást találni. De lehet, hogy más szemmel kellene nézni a dolgokat.

Gery87 2017.11.25. 22:33:39

"Cserébe azonban építeni vagy vásárolni kell egy legalább 200 ezer svájci frankot érő ingatlant, s legalább 10 évig a faluban kell élni."

JA már értem, túl szép hogy igaz legyen:)
Az isten háta mögé kell költözni és drága ingatlant venni ott, amit ki sem adhatok...hát nem.

Amúgy meg nem kellene erőltetni semmit, az ilyen zárt kis faluk ideje lejárt.....
MO-on is a települések kétharmadát le lehetne dózerolni a fenébe...párszáz-párezres kis települések, nincs ott semmi, se munka, se szórakozási lehetőség, se kultúra...cserébe víz, áram, telefon, net, csatornázás és úthálózat kell oda, meg önkormányzat, hivatal, posta....amit fenn kell(ene) tartani...de pénz az ugye nincs rá....
Persze a másik véglet se jó hogy lakjon mindenki panelban egymás hegyén-hátán....

Az 50-es években mikor a közművesítést folyt azt kellett volna hogy 10.000 lakosa alatt megvizsgálni hogy regionálisan az ipar vagy a mezőgazdaság stb szerint fontos e az adott település, ha nem akkor mehet a dózer....
Pl baranyai, zalai apró falvak....úgy is mindenki a bányába ment melózni, ingázott - ahogy ma is - akkor meg minek?
tíz kilométerenként település.....minek?
tíz kilóméterenként egy hanyatló pénznyelő, nem hatékony egyáltalán...
milliokat_fizet_egy_svajci_falu_ha_odakoltozol
süti beállítások módosítása