Élet sója

Szomszédizgató, borschokkoló és izzó birsalma a bajor Alpokból

Így melegítik fel magukat a hegyekben

2017. december 20. - Tünde Bagó

mulled-wine-2963602_640.jpg

Hogyan lesz a birsalmából forralt bor? Összeforralható-e a tej a vörösborral és hogyan tudod felizgatni a szomszédot? Kérdések, amelyekre a válasz ennyi: Allgäu.

Péter Allgäu-ban él, ahol azért lássuk be kemény telek tudnak lenni. A bajor Alpok lábánál bizony sokszor leugrik a hőmérő a 0 fok alá és szükség van a hólapátra is. No most, aki lapátol, az ugye előbb-utóbb szomjas is lesz, de mielőtt testét-lelkét felmelegítené szívesen kezébe is fog egy meleg bögrét. Péter régi olvasóm, időnként kapok tőle jó ötleteket, most elküldte nekem annak a három különleges forró italnak a receptjét, amelyre egész véletlenül akadt egy allgäu-i magazinban, kipróbálta és forrón ajánlja.

Quittenglüher németül, amelyből magam csináltam egy magyar nevet – írja Péter: Izzó birsalma

A készülő adag: kb. 1,75 liter

Hozzávalók: 1,5 kg birsalma, 750 ml fehér bor, 60 g barnacukor, 1 vaníliarúd, 1 fahéjrúd, 1 szegfűszeg, fél csillagánizs

quince-1707572_640.jpg

A birsalmáról lemostam a pihéket, majd negyedelve kb. 1,5 liter vízben puhára főztem (ez olyan 40 percig tartott). Ezután a megfőtt birsalmát átpasszíroztam szűrőn, s így kaptam egy finom birsalma levet (úgy 1 litert), amit nem ittam meg, hanem elkezdtem lassú tűzön melegíteni a cukorral, a borral, a feldarabolt vaníliarúddal és a többi fűszerrel. 15 percre félrehúztam, majd kihorgásztam a fűszereket és jóízűen megittam. Nyugi, az alkohol elpárolgott, így simán józan maradtam.

 A Vino Schoko receptje annyira bizarrul hangzott, hogy ki kellett próbálnom, s sokkolnom kellett vele a vacsorára elhívott barátaimat. Az eredmény sokkal jobb lett, mint ahogyan hangzik ez a recept. Az általam adott név pedig így lett Borschokkoló.

Hozzávalók egy csészéhez: 120 ml tej, 80 ml vörösbor, 25 gramm feldarabolt étcsoki

A tejet feltettem egy kis lábasba lassú tűzre, majd fokozatosan, állandó kevergetés mellett hozzáadtam a csokit. Felolvasztottam a tejben a csokit és hozzáadtam a bort, rövid ideig még melegítettem és csészékbe öntve már vittem is a kíváncsi fejeknek. Hihetetlen, de imádták!

coffee-2562025_640.jpg

A legbarátságosabbnak hangzó forró italt igazából csak azért készítettem már el az elmúlt két hét alatt hétszer, mert isteni lesz az illat a lakásban és igazából ez egy tea, alkoholmentes és egy pléddel, hóeséssel az ablak előtt megtaláltam valamit, ami a borzasztóan stresszes napokat elfelejtette velem, ez pedig nem más, mint a Szomszédizgató (hogy ennek is adjak egy nevet).

Hozzávalók a kb. 1,75 liternyi adaghoz: 1 liter almalé (minél kevesebb adalékkal, inkább almából), fél liter piros szőlőlé, 1 citrom, 3 narancs, 6-8 szegfűszeg, 2 rúd fahéj, 1 csipet szerecsendió, kevés méz.

 Az almalét és a szőlőlét egy lábasba tettem és lassú tűzön elkezdtem melegíteni. Belereszeltem a citromhéját, majd kifacsartam a naranccsal együtt, s a két gyümölcs levét is hozzáadtam a léhez, ahogyan beledobáltam a fűszereket is. Összefőztem, majd 10 percig hagytam állni, mézzel ízesítettem és csak ittam, ittam, majd beleszagoltam a levegőbe, majd ittam, majd átjött a szomszéd, hogy mi a fenét főzök, mert annyira jó az illata. Így már ketten ittunk és néztük a havazást!

coffee-1974841_640.jpg

 Köszönet Péternek a receptekért! Váljanak egészségetekre!

 

 A fotók csak illusztrációk, sajnos Péter nem fotózta le az italokat, mert mire észbe kapott, már elfogytak. Így most a Pixabay.com hangulatos fotóit kell élveznetek.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr6213509279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
izzo_birsalmaval_borschokkoloval_es_szomszedizgatoval_melegitenk_a_bajor_alpokban
süti beállítások módosítása