Élet sója

Előítéletmentességet mindenki karácsonyfája alá!

Manitu bocskorával énekeltem a Csendes éjt

2017. december 22. - Tünde Bagó

 pencil-1385100_640.jpg

Azt hiszed magadról, hogy te bizony mentes vagy az előítéletektől, s akkor egyetlen este alatt szembesülsz azzal, hogy téged is megérintett az előítélet vagy inkább az előzetes ítélkezés szele.

 Egész évben harcolni próbáltam az előítéletek ellen. Harcoltam akkor, amikor rég nem látott rokonokat és ismerősöket győzködtem hevesen arról, hogy nálunk, Németországban nem kell félni a „migráncsoktól”, s én nagyobb nyugalomban autózom itt kint egyedül, mint Magyarországon. Harcoltam az előítéletek ellen, amikor a blogom olvasóit győzködtem arról, hogy nyugodtan látogassanak el a melegek és nudisták szigeteként is számontartott Gran Canariára, hiszen ők is emberek, semmiben sem különböznek senkitől, legfeljebb más az érdeklődésük. Harcoltam az előítéletek ellen saját baráti társaságomban, amikor arab ismerősök kendő alá rejtett pozitív tulajdonságairól beszéltem. S harcoltam saját könyvem lapjaival az ellen az előítélet ellen, hogy Németországban nem lehet jót nyaralni.

 Egy héttel karácsony előtt pedig Luzern felé autózva kifejtettem, hogy unalmas lesz a karácsonyi koncert, mert a világ legelcsépeltebb darabjait fogják előadni egy, sok nőt elfogyasztott sármőr kommentálásával, akiről már csak akkor alkottam rosszabb véleményt, amikor kezembe vettem a programot. Ott ugyanis kiderült, hogy ez a sármőr Buenos Airesben született 1947-ben német apától és angol anyától. Ti mire gondolnátok? Igen, én is éppen arra gondoltam.

skydumont.jpg

Fotó: Sky du Mont hivatalos oldala

S akkor elkezdődött a koncert az Európa legszebb és legjobb akusztikával rendelkező koncerttermei között számon tartott KKL Luzern-ben.

luzern_kkl_terme_jo_kicsik.jpg

 Fotó: dr. Szalai Krisztián

Vivaldi Gloriáját ellopták a kórus elől a fúvósok, ahogy Händel jól ismert karácsonyi énekét is, a Joy To The World-öt. Majd jött ő, a pletykalapok sztárja, a női szívek megdobogtatója, Sky du Mont, a sármőr, aki Buenos Airesben született. Hangjával és megjelenésével nyugalmat varázsolt a terembe. Jól megválogatott történetekkel jelent meg a zenei darabok között, amelyeket egészen új megközelítéssel és nagy szakértelemmel adott elő a zenekar és a kórus. Mire a szünetre került sor már a legszebb karácsonyi eseménnyé nőtte ki magát az előzetesen kommersznek ítélt koncert. Egy előzetes ítélet már meg is dőlt.

A szünetben nem hagyott nyugodni Sky du Mont múltjának feltárása. Ki is rejlik a sármos megjelenés mögött.

Nos, apukája valóban azért volt Buenos Airesben, hogy elkerülje a fogságot, de nem az esetleges háborús bűnei miatt, hanem mert őt üldözték a 30-as évek Németországában. S a név, amelyről tudtam, hogy ismerem máshonnan is a Derrick vagy a Manitu bocskora német filmeken kívül, nos a név alatt futó könyvkiadó útikönyvei közül az én polcomon is van néhány. DUMONT, ismerős, ugye?

dumont_ko_nyv_kicsik.jpg

Fotó: Bagó Tünde

Sky pedig színészként nemcsak Németországban, hanem az USA-ban is megállta a helyét. Együtt játszott Gregory Peck-el, Anthony Quinn-el és ott volt Kim Basinger és Tom Cruise mellett a Tágra zárt szemekben. S még íróként is megjelent a közönség előtt. A boltokban kitett pletykalapok címlapjáról nem tűnt többnek, mint egy szépfiúnak, aki már a harmadik feleséget is elfogyasztotta.

A 15 perces szünetben tovább bontottam vissza az előítéletem falát, amelynek hűlt helyéről az utolsó talicskát együtt toltuk el Sky-al miközben a Csendes éjt énekeltük együtt sok száz más koncertezővel. Mert ott és akkor már egyáltalán nem tűnt elcsépeltnek, hogy a Csendes éjt énekeljem egy koncertteremben.

 Az ilyen, s ehhez hasonló falak lebontására kérlek most titeket kedves olvasóim! Mert Allport szerint „az előzetes ítéletek akkor válnak előítéletekké, ha az újonnan feltárt ismeretek nem képesek változtatni rajtuk”. 

 Azaz ítélkezzetek csendben előre, de lássátok be, ha hibásan gondolkodtatok, amikor a valóság megcáfol benneteket! Ahhoz azonban, hogy beláthassátok a hibás gondolkodást, ismeretekre, tapasztalásra van szükség.

Kívánom, hogy legyen a ti karácsonyfátok alatt is egy előítéletmentes élet! Ne feledjétek, hogy borzalmas dolgokat szültek az emberiség életében az előítéletek! Az előítéletek, amelyek nagyrészét pusztán tapasztalással, ismerettel el lehetett volna oszlatni.

Mit is mondott Mark Twain egyszer?  Az utazás halálos az előítéletekre!

Tartsatok velünk jövőre is, utazzunk, ismerjük meg azt, amelyről előzetesen ítélkeztünk, hogy ne váljon belőle előítélet!

 Boldog karácsonyt kívánnak az Élet sója blog alkotói Bagó Tünde és Szalai Krisztián!

karacsony_magyar_600.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr7013514339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
eloiteletmentesseget_mindenki_karacsonyfaja_ala
süti beállítások módosítása