Élet sója

Porsche kisokos nőknek

Minden, amit elmesélhetsz a pasidnak a Porschéról

2018. január 09. - Tünde Bagó

 

20_tu_zpiros_kicsik.jpg

Ha valaki hosszabb ideig Németországban él, akkor előbb-utóbb az autókultusz részesévé válik, még akkor is, ha nő. Életem férfijait, a férjemtől az apukámon át, az unokatesókon keresztül a barátokig mindig is jobban érdekelték az autók, mint engem. Én csak egyet kértem mindenkor, hogy egy olyan autóm legyen, amely nem hagy cserben úton-útfélen, biztonságos és nem szürke vagy fehér színű. Vágyamat a férjem – sok más vággyal együtt – teljesítette, beültetett egy Volvoba, amelyből nem is akarok nagyon kiszállni, legfeljebb egy Porsche kedvéért. 

Jogosítványom életkora már olyan magas, hogy fiatalkorúnak aligha mondható, ha nő lenne, akkor már a tagadjunk le vagy 5 évet kategóriába tartozik.

Németországban szeretek autózni. Általában normálisan vezetnek – kivéve a svájci kötöttségekből kiszabaduló Lamborghini-s gyorsulókat –, jók az utak, s nincs olyan sok irracionális sebességkorlátozás sem. Sokáig nekem ennyi elég is volt a német autókultuszból. Egészen addig, amíg a könyvem (Bodeni-tó – Több mint útikönyv) kapcsán fel nem fedeztem az osztrák Dornbirn városában lévő Rolls-Royce Múzeumot, a svájci Arbonban található híres Saurer gépkocsik múzeumát és Dél-Németország legnagyobb Traktormúzeumát Uhldingenben. Valamennyi sokkal többet adott a technikai kérdések válaszainál, amelyeket egyébként sokszor nem is értettem. Történetek, nők szerepe a férfiak és az autók mellett és családok generációkon átívelő kitartása lebegett az összes múzeum gépjárművei felett.

007_spirit_of_ecstasy2_kicsik.jpg

Ettől kezdve úgy gondoltam, hogy nekem is ki kell vennem a részem a német autókultuszból, na nem azzal, hogy veszek egy Audit vagy VW-t – ezt a vágyam biztosan nem elégítené ki a Volvomániás férjem -, hanem azzal, hogy bejárom a német autómúzeumokat.

A stuttgarti Mercedes Múzeumban ismét ráakadtam egy nőre, egy generációkon átívelő családi vállalkozásra. Itt írtam is róla részletesen.

auto28_museumepu_let_kicsik.jpg

A sorban a következő a Porsche lett, a hozzánk közel eső Stuttgart-Zuffenhausenben.

34_tu_ko_rportre_kicsik.jpg

A mindennapokban, itt a svájci határ mellett sűrűn jön velem szembe egy Porsche. A legnagyobb élmény még mindig a 911-es látványa, legyen bármilyen korú. Kicsit olyan érzésem van vele szemben, mint azokkal a színészikonokkal (Alain Delon és társai), akiknek éppen olyan jól áll az öregség, mint a fiatalság. Gondolom a férfi olvasók most azonnal bezárják a cikket egy hülye p...a kíséretében. Sebaj, mert most éppen az fog következni, amit szerintem egy nőnek jó tudni a Porsche-ról, ha el akarja varázsolni álmai férfiját.

18_a_sarga_es_a_zo_ld_kicsik.jpg

A pár éve megnyílt stuttgarti Porsche Múzeum – ahogyan a Mercedes is – már építészetileg is egy csoda. S az Univerzum felé hajtó Porschék a nem mindennapi körforgalom közepén csak fokozzák a hatást. A különlegesség, az innováció, az átlagostól eltérő az, ami a látogató eszébe jut, amikor megérkezik, na de ennek így is kell lennie, hiszen a Porschéról is ez jut eszünkbe, nem?

31_muzeum_epu_lete_kicsik.jpg

Hölgyeim! Kezdődjön az oktatás! Porsche-morzsák következnek, amelyet biztosan nem tudott a pasid:

  • Tudtátok, hogy az első Porsche autó elektromos autó volt? Több, mint 100 éve készítette el egy magyar gyökerekkel is rendelkező gyárosnál, Egger Bélánál Ferdinánd Porsche (aki egyébként az Osztrák-Magyar Monarchia területén, mint szudéta német született). Hihetetlen, hogy ennyi idő után is még kérdéses az elektromos autók elterjedése. Porsche autója már 80 km-t tudott futni egy feltöltéssel.

dscf2324_kicsik.JPG

  • Ferdinand Porsche nagyon termékeny férfi volt, s most nem éppen a gyermeknemzésre gondolok. Bádogostanoncként kezdte, s alig kellett neki pár évtized, hogy megalkosson egy hibridautót, pár Mercedes modellt, a Volkswagen Bogarat, a Tigristankot és a híres Renault Dauphine-t. Na jó, ezek közül nem mindegyik volt a legnemesebb tett a világon. S olyan is akad, amelyet nem egészen önként tervezett. A motivációk helyett azonban most koncentráljunk az eredményekre!

10_empire_strikes_back_kicsik.jpg

  • Ferdinand Porsche másik nagy eredménye saját fia volt, aki 22 éves, amikor édesapja önálló útra lép és megalapítja gyárát. Ferry Porsche, a fiú szó szerint jóban rosszban együtt van édesapjával. Részt vesz a népautó (VW Bogár) fejlesztésében, s talán itt pattan ki a szikra nála, hogy a tömeggyártás mellett kell valami igazán időtállót, valami különlegeset is alkotnia.

11_bogar_elo_zetes_kicsik.jpg

  • A Ferry által 1948-ban megalkotott Porsche 356 az az autó, amely a stuttgarti múzeum óta az én Alain Delonom. Sármja van, elegáns, íves formáihoz legszívesebben odasimulnék. Ferry egyszer azt mondta: „Körbenéztem, s nem találtam meg álmaim autóit, ezért nekem kellett megalkotni!” S így születnek a nagy dolgok!

12_piros_klasszikus_kicsik.jpg

  • Hölgyeim! Ismeritek a kapuzárási pánik jelenséget? Vannak férfiak (s persze nők is), akik ilyenkor nevetséges dolgokra képesek. Bárcsak mindenkinél úgy hatna a kapuzárási pánik, mint Ferry Porsche-nál. Ő ugyanis igencsak az ötvenes éveiben jár akkor, amikor a sokkal nyugodtabb vonalvezetésű 356-os után elkezdi gyártani a 911-eseket. Ilyen kapuzárási pánikot azért elviselnénk, nem? Na jó, a 911-esben már fia, a designer Butzy is erősen benne van. Ő ugyanis a 911-es formájáért a „felelős”. Egyesül apa és fia, a tisztes korú tapasztalt mérnök és a jövőbe látó ifjú az autóban.

20_tu_zpiros_kicsik.jpg

  • Tény, hogy Ferrynek tepernie kellett, hiszen édesapja és sógora (aki nem más, mint a híres Anton Piëch, a Volkswagen gyár egykori vezetője) nagyban játszottak az autóipar terepasztalán. Ferry a Porsche már egy korábbi erősségét tovább erősíti. Ez pedig nem más, mint az autósport. Ha valami, akkor ez aztán igazán távol áll tőlem! Fogalmam sem volt arról ugyanis, hogy azokban az években, amikor nálunk még Dacia is csak jó 15 évvel később állt a garázsban, már ilyen versenyautókat küldött a világ futamaira a Porsche!?

16_a_hatvanas_evekben_ilyen_volt_kicsik.jpg

  • A Porsche első versenyautója még Daimler-ékkel (a Mercedesnél keressétek őket) készült valamikor 1922-ben, Sascha névre keresztelték, s már akár 144 km/h sebességre is képes volt.

07_sascha_es_luxus_kicsik.jpg

  • Nem csoda, hogy az apuka szárnyain továbbrepülő Ferry és az ő utódai a Porsche 70 éves sporttörténetében 30.000 díjat söpörtek be.

24_trofea_kicsik.jpg

  • A három Porsche már halott, autóik azonban élnek, s az általuk mindig is támogatott fejlesztés, kutatás, innováció most is a legfontosabb részét képezi a ma már részvénytársaságként működő egykori családi vállalkozásnak.

Hölgyeim! Sose feledjétek el, hogy cserébe a fenti információk elmondásáért végig kell hallgatnotok álmaitok férfijának hosszas expozéját a motorteljesítményről, a ki- és befújó csövekről, a másodpercek és a gyorsulás fontosságáról, valamint a forma és a levegő összefüggéseiről. No, de éppen az a jó egy kapcsolatban, hogy legyenek dolgok, amelyeket a férfi tud jobban, másokat pedig a nő. A lényeg, hogy mindegyik fél megtalálja egy Porsche múzeumban is azt, ami őt érdekli.

Ha érdekelnek a német autómúzeumok, akkor itt olvashatsz egy összefoglalót róluk.

Mi bejárjuk őket, itt is velünk tarthattok, ha feliratkoztok a hírlevelünkre, akkor le sem maradtok róla.

A bejegyzésben szereplő valamennyi fotót dr. Szalai Krisztián, a blog fotósa készítette, annak másolása vagy felhasználása csak a szerző engedélyével lehetséges! Ha szeretne engedélyt kérni, akkor írjon nekünk: blog@eletsoja.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr2413558271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rajczi Adrienn 2018.01.10. 09:39:40

Ez csodás körkép! Nő létemre imádom az autókat, persze csak használni :) És számomra legfontosabb a színe az autónak. Minden egyéb hozadéka a férj dolga :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.11. 10:31:57

Szia, remek beszámoló, rengeteg dolog ismerős belőle, és nem csak az hogy én is egy Volvóba ültettem az asszonykát :)

Ha már sztorik és versenysport érdemes elolvasni a rószaszín versenyautó történetét (ami jól érzteti a német humorérzéket).

Ha ezen a környéken mozogsz ekkora rádiusszal, nézdd meg a Salzburgi Porsche gyűjteményt (Fahrtraum néven), ami a Porsche hagyaték, a legidősebb unoka Enrst Piech védnöksége alatt.
autossagok.blog.hu/2017/09/06/porsche_musem_salzburg
Talán a leggyerekbarátabb múzeum, rengeteg gyerekjátékkal, tudmományos kisérletekkel és szimulátorokkal (amellett hogy ott egy sor érdekes látnivaló, mint a Hallstatt/Dachstein/Salzwelten "szentháromság"). De a múzeum abszolút kellemes megleleptés volt, fel is rőgta rendesen az aznapi menetrendünket :).

A múzeum tippeket elolvastam, jó kis válogatás, de még tudnék újat mutatni (pl Mazda, Motorworld, Klassikstadt, Remise).

Tünde Bagó 2018.01.11. 10:35:03

@Rajczi Adrienn: Örülök, hogy tetszett! S melyik szín a kedvenced? Kíváncsi lettem!

Tünde Bagó 2018.01.11. 10:38:21

@Ződ2000: Örülök, hogy tetszett a cikk! Nekem pedig nagyon tetszik, amelyeket ajánlsz. A salzburgiról nem is tudtam, de már fel is jegyeztem. Elcipelem oda a barátnőm gyerekeit is akkor! A tudnék újat mutatni azt jelenti, hogy jártál már a felsorolt múzeumokban? Kíváncsi lettem ezekre! Mi még nagyon készülünk egy francia autós múzeumbe, Cité de l'Automobile Mulhouseben.

Rajczi Adrienn 2018.01.11. 11:30:53

@Tünde Bagó: Egyértelmű hogy a piros! Apukámnak volt egy nagyon komoly tézise az autó színválasztásáról:
A földszínek mint a barna, zöld belevesznek a tájba
A kék beleveszik az égboltba
A fehér a hóba
A szürke a télbe
A fekete az éjszakába
Az egyetlen szín ami kitűnik az utakon éjjel-nappal, télen-nyáron, a piros!
Engem meggyőzött :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.11. 11:30:54

@Tünde Bagó: a felsorolt múzeumokat bejártam, javaslom vess egy pillatnást erre a tagre a blogomon: autossagok.blog.hu/tags/M%C3%BAzeum
De van ami nem fért a menüpont alá, mint a Classic Remise autossagok.blog.hu/2017/04/27/classic_remise_dusseldorf

A Cité kimaradt mert elszémultuk magunkat. Strasburgból indultunk délre és túl sok időt töltöttünk Colmarban, így Mulhause-ig nem jutottunk el, illetve csak zárórára tudtunk volna eljutni. Cserébe belealkudtam az IAA-t :) .

De a legtöbb beszámoló szerint a világ egyik legjobbja, egy egy példányt láttam tőlük pl a Retromobile-on vagy a brüsszeli Interclassicon saját standdal készülnek.

Ha már ott vagytok szerintem térjetek be a Peugeot gyári muzumába, nincs messze Mulhouse-tól (1 óra a gugli szerint). www.museepeugeot.com/

Tünde Bagó 2018.01.11. 11:35:49

@Ződ2000: Igen, bocs, azóta is nézegetem már az oldaladat. Tetszik! Hasznos lesz mostantól! Dornbirn-ban jártál már a Rolls-Royce múzeumban?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.11. 19:58:30

@Tünde Bagó: köszi a tippet, még nem láttam, de ahogy nézem az inkább afféle töltelékprogramnak elég, meg a gyerekeknek nem is biztos hogy bejönne.

Közben találtam neked két jó múzeumo, ha tervezel folytatást a bakancsléistás posztodhoz: www.deutsches-museum.de/en/flugwerft/information/ (München felé, még nem voltam de kb mint Sinsheim)

www.villeroyboch-group.com/en/visitors-and-tourism/visitor-information.html
Ez meg egy jó kifogás hogy feltöltsd a tényérkészleted, ténylegesen outlet áron.

Tünde Bagó 2018.01.11. 20:01:04

@Ződ2000: Tyűha, ma aztán sok kiváló infóhoz hozzásegítettél. Köszönöm. Beszámolok róla, ha bejártam őket! Már terjesztem a te írásaidat is nemcsak férfi körökben! :-)

Tünde Bagó 2018.01.11. 20:04:34

@Rajczi Adrienn: Nagyon tetszik az apukád magyarázata az autók színére! Tökéletesen igaza van. Bár nálam még a sárga is nyerő, igaz erős napsütésben gáz lehet!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.15. 08:54:32

@Tünde Bagó: hajrá, legalább kevesebbet kell majd nekem írni :)

Ha akarsz egy meglepetést a férjednek, akkor vidd el majd ide: www.retro-classics.de/en/

Bár lehet hogy képben lesz. A Techno Classica amúgy szebb és nagyobb, de az messzebb is van. Viszont lenne útközben is pár látnivaló Frankfurtból, mint a Kölni Motorworld, ami azt ígéri hogy tavasszal kiállítják a Schumacher gyűjteményt. Meg egy ebéd erejéig jó hely a Classic Remise is Düsseldorfban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.17. 15:35:29

Még egy apróság, Bacharach megvolt már?