Hozzászoktam már az extrém vállalkozási ötletekhez, de olyanról még eddig nem hallottam, hogy gyermeknév kereső céget alapítson valaki. A svájci Marc Hauser azonban megcsinálta, s azt mondja sok ügyfele van.
Tudom, tudom, hogy ez most nem annyira utazás, de egyszerűen ezt az elképesztő ötletet meg kellett veletek osztanom. Marc Hauser egy átlagos svájcinak született a svájci fővárosban, Bernben. Nyelvészet és kommunikáció szakon diplomázott és saját kreatívügynökséget alapított. Sikereit a neveknek köszönheti, no persze akkor még, nem a gyermekneveknek, hanem cégeknek, üzleteknek, konferenciáknak talált ki hangzatos címet, nevet, szlogent.
Az elmúlt év óta azonban már kreatív gyermekneveket segít keresni tanácstalan szülőknek. "Tudományosan bizonyított tény, hogy a nevünk kihatással van a karrierünkre. Ha egy tanárnak már három alkalommal meggyűlt a baja egy Kevin nevű gyerekkel, akkor a negyedik Kevinnel már nem fog tudni előítéletmentesen bánni" - állítja Marc Hauser.
Na jó, de honnan tudhatjuk, hogy hány Kevin lesz még a meg sem született gyermek osztályában? Erre is van a kreatív szakembernek válasza: "A névnek teljesen újnak kell lennie, nem szerepelhet a névregiszterben. Nem lehet márka- vagy cégnév sem."
S akkor hogyan lehet egy jó nevet találni a babynek? Pontosabban hogyan "kreálnak" egyedi nevet az utódoknak?
Marc és kollégái először megismerik a családot, ellátogatnak az otthonukba, feltérképezik a kulturális hátterüket, kapcsolataikat. Vizsgálják a család gyökereit, a múltat, az értékrendjüket, az anyanyelvüket, s azt ahogyan beszélnek. Ritmus, hangzás, ütem, fonetika. Majd dolgoznak az ügyön úgy 100 munkaórát, s ha kell akkor egy egész név-mitológiát írnak a név köré.
A cég legtöbb megbízójának nem svájci gyökerei vannak. Nemzetközi háttérrel rendelkeznek, elsősorban Észak-Amerikából és Ázsiából jönnek, s azt szeretnék, ha gyermeküket a neve nem akadályozná meg a későbbi karrierépítésben. Nem mindegy ugyanis, hogy valakinek kiejthetetlen és megjegyezhetetlen neve van vagy hangzatos, fülbemászó, jól csengő, amely magában hordozza az egész családi értékrendet és hagyományt.
Sajnos igazi példákat nem árul el Marc Hauser, mert az ő cége nagyon diszkrét, semmilyen információt nem ad ki a vevőiről, s a neveknek pedig egyedieknek kell maradniuk.
S mindezt persze nem adják olcsón, hiszen 28ezer svájci frank a névkereső tarifa, azaz hozzávetőleg 25ezer euró. Azt hiszem manapság a kreatív ötletekkel lehet a legjobban keresni. :-)
Azon gondolkodtam, hogy Magyarországon Geszti Péternek minden esélye meglenne egy sikeres névkreáló céghez! Mit gondoltok?