Élet sója

Az osztrák Toszkána fővárosa, Kitzeck

2017. május 23. - Tünde Bagó

Stájerország borrégiója, Graztól alig pár kilométerre Toszkána hangulatát idézi. Sorjáznak a szőlőtőkék a dimbes-dombos vidéken, a nap sugarai megcsillannak a birtokok házainak mázas tetőcserepein, s a Klapotetzeken (madárijesztőn) csattogtatja a szél a szélkakasokat.

DSC5543_kicsik_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Hangulatjelentés:

Grazból Leibnitz felé autózva helyenként már fel-felbukkannak a borrégió előfutárai, de igazi arcát akkor mutatja meg, amikor letérünk a szűk, emelkedőkkel nehezített és kanyarokkal tűzdelt útra Kitzeck felé. Már jóval a falu előtt érezni kezdjük, hogy különleges hangulatú tájon járunk. Bizonyára sokat jelent, hogy májusban érkezünk a vidékre, akkor, amikor még minden annyira egészségesen zöld. A szőlő már kihajtott, helyenként apró fürtök is ágaskodnak rajta, a gazdák mozgolódnak a sorok között, de a vidék mégis olyan csöndes, nyugodt. Erdők zöldje keveredik a szőlő zöldjével, s a tetők piros színével.

DSC5540_kicsik_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Kitzeckben a templom nyújtja kezét felénk, s segít eldönteni, hol is álljunk meg néhány fotó erejéig.

DSC5553_kicsik_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Egy öreg épület falán megpillantjuk a bormúzeum feliratot, de az ajtót zárva találjuk. A turistainformációban közlik, hogy sajnos a múzeum dél és két óra között nem látogatható. Szomorúságra semmi ok - mondja a kedves hölgy, van itt pár pincészet, látogassák meg azt.

DSC5544_kicsik_398x600.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Gyorsan ki is kötünk Schwarzék pincéjénél, amelyről kiderül, hogy igényes vendégfogadó is, klassz ökofürdő részleggel. A tulajdonos család hölgytagja büszkén kóstoltatja velünk fehér és rosé boraikat, miközben a táj szépségeiről mesél.

Legszívesebben vacsoráig maradnánk a ki tudja hány generáció óta borászattal foglalkozó család kis fogadójában, sőt még az éjszakát is itt töltenénk, de vár bennünket a stájer Toszkána legmagasabb pontja, amely egyben Európa legmagasabban fekvő szőlőjével is büszkélkedhet a maga 564 méteres magasságával. Kanyargunk a birtokok között, megállunk egy pillanatra a legmagasabb ponton és onnan nézünk vissza Kitzcekre, amelyet én a stájer Toszkána fővárosának neveztem el.

DSC5557_kicsik_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Tippek a vidéket felfedezőknek:

Kitzeck felé útbaejtettük Ehrenhausent, ahol egy mauzóleumot kellett volna keresnünk, de helyette ebbe a csodás kis kastélyba botlottunk.

DSC5536_kicsik_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

Kitzeckből mi Deutschlandsberg felé vettük az irányt. A város nemcsak a híres Schilcher rosé borával, hanem tökmagolajaival, várkastélyával és hangulatos utcácskáival is elnyerte tetszésünket. A vár tövében jól lehet piknikezni, a vár múzeumában antik ékszerek, fegyverek, 3000 éves stájer üveg, s kelta emlékek találhatóak. A már messziről látható toronyból fenséges kilátás nyílik a környékre, a dombokra és a távolban emelkedő Alpokra (vigyázat! ebben az évben júliusig felújítás miatt zárva van). Bemerészkedtünk a várban található hotel aulájába is, de a szobákat csak fotón láttuk, ígényes, elegáns szállásnak tűnt.

Deutschlandsbergből Stainz felé autóztunk, ahol a palotává alakított egykori ágostonrendi apátság uralja a városképet. Az épületben található Ausztria legnagyobb vadászati múzeuma.

Schloss_Stainz_Sommer_Lackner_600x399.jpg Fotó: A kastély weboldala. Sajnos saját fotónk nem sikerült. :-(

Kihagytuk, bár biztosan kár volt, Kitzeck környékén a Wunsum-ot, Ausztria legnagyobb biolevendula ültetvényét.

S amiben már biztosak vagyunk: Visszamegyünk a stájer Toszkánába, visszük a kerékpárokat, hogy többet lássunk a vidékből, s megszállunk egy borászat fogadójában vagy valamelyik kastélyszállóban márcsak a borkóstolás miatt is.

Szívből ajánljuk a stájer Toszkánát, hiszen alig pár órára van Budapesttől! Jó utat!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.