Élet sója

35 éve vagyok kövér

2016. szeptember 12. - Tünde Bagó

Igen, az én testalkatomra azt kell mondani, hogy kövér, elhízott. Lehet szépíteni, s azt mondani, hogy molett, reneszánsz alkatú vagyok, de a lényeg nem változik, jelentős túlsúlyom van. Én élek vele együtt 35 éve és mégis a külvilág, a társadalom, holmi elavult mérési módszerek, biztosítók, alapvetően sovány emberek mondogatják, hogy hagyjam el. Fogyjak le, nem is akármennyire! 

Tiziano nő

De én soha nem voltam annyira rosszban vele, hogy most csak úgy kidobjam. Okozott apró bosszúságokat, mert a legújabb divatú ruhák nem jöttek fel, vagy nem ért be egy karkötő a csuklómon, vagy nehéz volt csizmát venni a vastag lábamra, vagy kicsit szűk volt az ülés a repülőn. Isten igazából azonban nem kellett semmiről lemondanom csak azért, mert kövér vagyok. Elvégezhettem az egyetemet, kaptam munkát, volt pasim, na jó nem 100, de volt, s köztük a legjobb is az enyém lett. Volt szép esküvőm, s van egy fantasztikus párom. Mindig voltak barátok körülöttem, sőt négy évtizedes barátságom is van. Kövéren lett jogosítványom, nemcsak autóra, hanem a legnagyobb motorokra is. Teniszeztem, s ma is teniszezek! Kerékpároztam, s ma is kerékpározom rendszeresen. Tudok úszni, s évek óta jógázom. Hastáncra járok, s nem a felépések miatt, hanem mert imádok mozogni. Most fogok megtanulni síelni, s rendszeresen építem az izmaimat. Kövéren sem fekszem hétvégente otthon a kanapén, kirándulunk, bicajozunk, gyalogolunk. A szabadidőm 95 %-át aktívan töltöm. Ti tudjátok a legjobban, hogy az utazásaink sem a tengerparton fekvésről szólnak. 

collage_kicsik

Egy szó, mint száz, soha nem volt akkora bajom vele, mint, ahogyan a társadalom egy része azt gondolja. Boldog vagyok kövéren!

Na, azért tudom, hogy ez nem ilyen egyszerű képlet: kövér vagyok, de én jól érzem így magam, úgyhogy nem kell lefogynom.

Ennél azért bonyolultabb a helyzet: kövér vagyok, sportolnom kell, nem ehetek mindig annyit, amennyit szeretnék, sőt figyelni is kell, hogy mit eszek, s törekednem kell a súlyom optimalizálására. Nincs hormonális problémám, ilyen volt a nagymamám, ilyen az apukám, de ettől még nem foghatom rá az örökletes génekre.

S a hangsúly az optimalizáláson van! Orvosok (nem a férjem elfogult, vagy udvarias barátai) mondják, hogy én ne is álmodjak az optimális testsúlyról, mert nekem nem az, amit legtöbben a BMI kiszámolásával kapnak. Olyan erős a csontozatom, hogy soha nem érhetem el azt a súlyt, ami a nagykönyvben meg van írva. Sajnos azonban ez csak néhány orvos véleménye, a világ manapság másról szól. Az egyik oldalról a legalattomosabb módon hízlalnak mindenkit, a másik oldalon pedig nyilvánvaló diszkriminációval kirekesztik azt, aki kövér. Meg sem nézik, hogyan kövér, hogyan él, mit csinál, mit eszik, csupán levonják a magasságából a súlyát és kimondják rá, hogy kövér.

resized_680x381_origimage_526594_600x336.jpg Fotó: Vaduz, Lichtenstein - Reclining Woman by Fernando Botero Forrás: www.tourismus.li

 

S hogy, miért dőlt ez most ki belőlem? 

Néhány napja egy biztosítási ügynök segítségét kellett kérnünk, hogy eligazodhassunk a német egészségügyi biztosítások világában, s így 40 év felett minél jobb, s több lehetőségünk nyíljon a megelező vizsgálatokra, az esetleges kezelésekre. Barátságosan hallgattuk, hogy ha privát biztosítottak lennénk (nem lehet mindenki Németországban, elvileg mi lehetünk), s kicsivel többet fizetnénk, mint most, akkor mennyivel jobb ellátást kaphatnánk a rendelőkben és a kórházakban. A sok ömlengés végén jött a fekete leves, amikor kiderült, hogy én a 165 cm-es magasságommal, nem vagyok 65 kg, de még 85 sem, hanem több. Az ember, az ügynök úgy nézett rám, mint aki a megelőző másfél órában nem is látott volna (mondjuk nem nagyon nézett rám), s közölte, hogy akkor én nem lehetek privát biztosított, mert 65 kg-nak kellene lennem, vagy esetleg 20 kg feleslegem lehetne.

A férjem, aki orvosi indokokkal is próbálta lehűteni a levegőt, ami az én magamban fortyogásomtól egyre melegebb lett, megkísérelte elmagyarázni, hogy ez orvosilag is lehetetlen, hiszen olyan a tesfelépítésem, a csontozatom, hogy soha nem lehetek 65 kg, ráadásul rendszeresen sportolok, nem kevés izomzatom is van. Az ügynök hajthatatlan volt! Nem merte ugyan kimondani, hogy kövér vagyok, de próbálta körülírni a lehető legtöbbféleképpen. Az már csak a hab a tortán, hogy a férjem is hasonlóan áll súlyilag, de őrá már nem mondhatta, hogy nem fogadják el, mert akkor nem jöhetne létre egy "zsíros" üzlet.

Tudom, hogy a papírforma szerint nincs okom felháborodásra, no meg egy biztosító a kockázatot nézi, s nem azt, hogy én boldog vagyok kövéren is, de ez eléggé rosszul esett. Nagyon sok olyan embert ismerek, aki egy dekagramm felesleggel sem rendelkezik, de még soha életében nem sportolt, egész hétvégén képes a kanapén feküdni, bármit megeszik, válogatás nélkül, nem gondol a prevencióra és mégis a társadalom őt dicsőíti, engem pedig perifériára helyez, megvet. 

De nem számít, hogy ki és mit gondol, mert én akkor is boldog vagyok kövéren, s akkor is sportolok, optimalizálni próbálom a súlyom, amennyire csak lehet csökkentem!  S mindebben talán a kövérekre (piknikus alkatúakra) oly jellemző gömbölyded lelkem is a segítségemre van! 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr8412782218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fodor Frigyes 2016.09.19. 08:27:46

"Olyan erős a csontozatom, hogy soha nem érhetem el azt a súlyt, ami a nagykönyvben meg van írva". LOL. Sőt, inkább MEGALOL.

Bagó Tünde 2016.09.19. 09:29:07

Kedves Frigyes! Köszönöm a nevetést! Valószínűleg fogalma sincs, hogy miről beszélek, s arról sem, hogy hány szakember csodálkozott már el a csontozatomon. A férjem esetében például egészen másról van szó, neki azért kell fogynia, mert vékonyak a csontjai, de nálam nem erről van szó! Persze ez nem jelenti azt, hogy nekem ne kellene fogynom, fogyok is, de nem leszek soha 65 kg! Köszönöm, hogy együttérez és kinevet! Az ilyenek adnak további erőt, hogy írjak! Szép napot! Üdvözli az Élet sója blog

Mr. Muki 2016.09.19. 10:26:26

Kedves Tunde! Ugyan ez a problemam volt nekem is. 120 kilos, "eros" csontozatu pasi voltam (mas neven duci, BMI szerint korosan elhizott). Ket evembe, hetente 5 edzesbe, es ket even tarto kemeny dietaba (semmi szenhidrat, kenyer stb.) tellett, mire lefogytam 80 kilora. Ez -40 ugyebar. Ezutan nekem senki ne mondja, hogy eros csontozatu. :-) Nem keso nekiallni egy eletmodvaltasnak, nem csak a biztositas szempontjabol. Javaslom egy hozzaerto szemelyi edzo megkereseset. ;-)

Bagó Tünde 2016.09.19. 11:15:49

Kedves Mr. Muki! Köszönöm a javaslatot, már túl vagyok ezeken. Van edzőm, s életmódot is váltottunk először 8 évvel ezelőtt. Akkor 30 kg-ot fogytam, s úgy lettem 90 kg. Heti 3-4 edzés, kalória számolás! Nem mondtunk le semmiről, mindent ettünk, csak keveset. Mi a férjemmel nem tartjuk jónak azt, ha valamit teljesen kitörölnek az életből, előbb-utóbb hiányérzet lép fel. Sajnos 4 éve sok stressz miatt újra kövérebb lettem, 110 kg. De váltottunk, országot is és életmódot is. :-) S azóta rendszeresen sportolok az edzőmmel, heti 3-4 alkalommal, nagyon megnézzük mit eszünk, s mennyit. Már csak 100 kg vagyok. Egy tucatnyi füzetet írtunk már tele azzal, hogy vezettük a napi kalóriabevitelt. Most a célom újra a 90 kg, esetleg azután a 85, nem a biztosító miatt! Az csak mellékhatás! :-) Edzőm véleménye szerint az már nekem egy komoly eredmény, s gyanítja, hogy nem fog menni a kevesebb. Orvosi tanácsadóim is ezt tűzték ki nekem, hosszas, mindenféle vizsgálat után! Úgyhogy most ezen dolgozom! Nagyon szép eredmény, amit Ön elért! Gratulálok! További sok sikert kívánok!

Mr. Muki 2016.09.19. 11:27:42

Kedves Tünde! Menni fog az, ugy latom megfelelo stab van on mogott. Kitartas, az eletben minden elerheto, hiszem, hogy onnek is sikerulni fog. At tudom erezni a szenvedeset. Nalam a fogyas nagyon sok lemondassal jart, nem ismertem, nem ismerek kompromisszumot. Valamit valamiert. Egy eletmodvaltasba az is beletartozik, hogy bizonyos eteleket teljesen kiiktatunk - veglegesen. Szerintem heti 3-4 edzes mellett csakis a taplalkozas lehet a hibas. A kaloriaszamlalas nagyon jo dolog, de nem mindegy miben van az a bizonyos kaloria. ;-) Nekem megerte. Cserebe nem izzadok egy tura alatt, elmult a horkolasom, megszunt egy allergiam es elmult egy konkret betegsegem. Meg tudja csinalni, le tud menni 65 kilo ala. ;-) Meg egyszer hajra!

Béla Kovács 2016.09.19. 19:17:18

Kedves Tünde! Örülök, hogy már sikerült fogynod, ezért edzettél is és még a kalóriákat is számoltad. Ha szeretnél a kalóriák számolása nélkül fogyni, akkor ajánlok egy egyszerű módszert, ami nálam bevált. Szerintem a lényeg az időzítés. Tehát hiába sportolsz nap közben, ha utána bevacsorázol, akkor csak edzettebb leszel, de a súly marad. Tehát azt javaslom, hogy fuss/kocogj este, vacsora helyett, az a legjobb zsírégető, és utána már lehetőleg ne egyél. Szénhidrátot (kenyeret) legalábbis semmiképp, legfeljebb egy kis gyümölcsöt, pl. egy almát, vagy esetleg egy sovány joghurtot, kefirt. Persze jó, ha az ebédre is odafigyelsz, de a lényeg a vacsora elhagyása vagy minimalizálása, mert ha vacsora után nem mozogsz, akkor azt az energiát már nem hasznosítod, hanem zsírrá alakul át. Ha este kocogsz, azt nem is kezdheted el teli hassal, evés után, és utána már nem is kívánod majd annyira az ételt, inkább a pihenést, ha jól kifáradsz. Persze ehhez legalább fél órát kell mozogni, amit ajánlott idővel egy órára is felvinni. Ha nem megy fél óra kocogás folyamatosan, akkor kezdetben persze sétálhatsz is közben, de ne hagyd abba, ne add fel! Persze lehet, hogy hallottál már erről, de hátha eddig nem próbáltad.
35_eve_vagyok_kover
süti beállítások módosítása