Élet sója

Zempléni és tokaji bakancslista kirándulóknak

2017. április 11. - Tünde Bagó

A vizsolyi méz, a hegyvidéki kecskesajt, a finom vadételek, a történelem szabdalta várak, A Magyar Nyelv Múzeuma, a gönci hordó és az ecetmúzeum hallatán rögtön kérdőre vonjuk önmagunkat, hogy Észak-Magyarország e két tájegységéről eddig miért csak a túrázás és a borkóstolás jutott az eszünkbe.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye annyi meglepetést okozott nekem az elmúlt napokban, hogy úgy döntöttem kétfelé szabdalom a megyét, s rögtön két bakancslistát készítek.

A Zemplénre akkor figyeltem fel, amikor egy nagyon kedves turisztikai szakember látva a szabolcsi cikkemet (amit itt olvashattok) különleges címmel küldte el nekem egyik cikkét: Elmewellness Zemplénben. Aktív kikapcsolódást és cseresznyefavirágzást ajánl, hogy megszabaduljunk a téli szürkeségtől, s mindezt a Zemplénben.

Kutakodni kezdtem, mivel lephetném meg magamat ebben a térségben, s arra jutottam, hogy a Zemplén és a Tokaj-Hegyalja két olyan tájegység, amely az én kultúrára, gasztronómiára, történelemre, s természetre nyitott lelkemet együtt, kézenfogva tudja kielégíteni. Mivel a Zemplén nyugati fertályát az Abaúji térség határolja, őt sem hagynám ki a zempléni kedvcsinálásból.

Ismét kimaradnak a nagyobb városok, s a már jól ismert látnivalók, de felszínre hozom a kevésbé ismert célpontokat.

Pattanjunk hát nyeregbe és hódítsuk meg Észak-Magyarország egyik legszebb vidékét a Zemplént és Tokaj-Hegyalját, egy kis Abaújjal fűszerezve!

Ősi várak nyomában kerékpározni, még ha az 155 km is, de olyan történelmileg fontos helyszíneket ismerhetünk meg, mint Szerencs, Monok, Abaújszántó, Boldogkőváralja, Vizsoly, Gönc, Kéked, Hollóháza, Füzér, Széphalom, Sátoraljaújhely, Sárospatak. Ez a Zemplén-hegység legnagyobb kerékpáros körtúra útvonala. A túra közben elénk tárul az Abaúji-hegyalja, a Zempléni-hegység a Nagy-Milic, a Hegyköz páratlan panorámája.

Kecskesajtot készíteni és kóstolni Tolcsván, ahol előzetes egyeztetéssel magunk is megismerkedhetünk a kecskeállománnyal, részt vehetünk a fejésben, sőt még a sajtkészítés fortélyait is elleshetjük.

Megismerni a borecetek készítésének titkát az Acetániában, a bodrogkereszttúri ecetmúzeumban. Évtizedekig nem is sejtettük, hogy az ecet nemcsak savanyításra való, hanem fűszerként is csodásan alkalmazható a gasztronómiában. A tévhitek eloszlatására, a készítés módjára és a felhasználás sokszínűségére szeretné ez a múzeum felhívni a látogatók figyelmét a Borecet Művek pincéjében.

Felmászni a Zemplén egyik legszebb kilátópontjára a Kerek-kőre, majd megpihenni a mobiltelefon és internet nélküli nyugalom szigetén a kőkapui vadászkastélyban

Ellátogatni a kastélyok falujába, Tolcsvára, s megismerni a négy kastély történetét, megtekinteni a felújított Szirmay–Waldbott-kastélyt és kiállításait.

Kazinczy nyomában járni Széphalmon, ahol nemcsak a neki emelt emlékcsarnokot, sírját és az azt körülölelő parkot nézhetjük meg, hanem A Magyar Nyelv Múzeumát is. S ha meggyőződtünk arról, hogy mi bizony jól beszéljük a magyar nyelvet, akkor látogassunk el a Széphalmi Nyelvforgató Biopálinka Kóstolóházba, s néhány óra alatt beletörik majd a nyelvünk a magyar nyelvbe.

Sétát tenni az orszég egyik legkülönlegesebb klímájú és hangulatú, sétautakkal metszett, hatalmas történeti kertjében Füzérradványban, majd betérni a parkhoz tartozó, kívülről a romantika, az eklektika stílusjegyeit mutató, ám pompás termeiben az itáliai reneszánsz és kora barokk hangulatát idéző Károlyi-kastélyba.

Felkapaszkodni a nehezen megközelíthető, de nemrég felújított Füzéri várba, amelyben újra látható az úgynevezett Alsóvár, megújult a Felsővár várkápolnája, palotaszárnya és alsóbástyája is. Füzér falu központjában nemrég megépült a Váruradalmi Kézművesház és az 1940-es és 1950-es éveket idéző Tájház is.

Megnézni Kossuth, Deák és Ferenc József császár pipáit a legyesbényi pipamúzeumban. A több, mint 300 darabból álló gyűjtemény egyes darabjai művészeti kivitelezésű műtárgy. S ugye jól ismeritek Jókai Mór véleményét, miszerint az a férfi, aki nem pipázik, az nem is vállalhat állami hivatalt. :-)

Mézet kóstolni Vizsolyban, mert édes szájjal még a Biblia is emészthetőbb. A vizsolyi Mézmúzeumban nemcsak a méhészeti fogásokkal és a méhek világával ismerkedhetünk meg, hanem bizony tucatnyi mézet is kóstolhatunk. S ha már elég édesszájúak lettünk, akkor térjünk be a Református Templomba, kukkantsuk meg a vizsolyi Bibliát, majd nyomtassuk ki magunknak az első oldalát a Nyomtatástörténeti Múzeumban.

Ellátogatni a telkibányai aranybányák közelébe, s ha aranyat nem is, de hegyikristályt keresni a felszínen. A tárók ugyanis nem látogathatóak, de a kirándulás előtt érdemes tájékozódni és felvenni a kapcsolatot a turisztikai hivatallal itt, mert a Teréz táró ezüstbányája barlangász segítségével elérhető.

Sárospataktól Kassáig, a Rákóczi vártól II. Rákóczi Ferenc kedvenc városáig tekerni. Észak-Magyarország szinte minden tája ideális a kerékpáros turizmus számára. So helyen kiépített kerékpárúton közlekedhetünk, melyek csak kevésbé forgalmas helyeken haladnak a településeken belül az autóúton.

Eddig tart az én listám, de folytathatnám a sort olyan helyekkel és különlegességekkel, mint Sátoraljaújhely, Hollóháza, Regéci vár, Boldogkő vára, gönci barack, vagy a Zemplén kalandpark. Ugye milyen meglepő helyekre akadhatunk az ország észak-keleti csücskében?

Kalandra és kirándulásra fel! Hamarosan Borsod is érkezik meglepetésekkel!

Ha más megyék bakancslistáit is megnéznéd, akkor itt találod őket: Békés, Fejér, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Somogy.

Az információkért köszönet illeti Major Évát az ABA Turisztikai Egyesület munkatársát és Novák Zoltánt a Sátoraljaújhely - Hegyköz Turizmusáért Egyesület munkatársát.

Fotók forrásai: turisztikai weboldalak és a látnivalók weboldalai.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.