Élet sója

Tisztelt Hotel! Vega vagyok, fogadnak?

2017. január 26. - Tünde Bagó

Húsz magyar hotelnek tettem fel a kérdést az elmúlt hetekben, s a válaszok nem voltak olyan rosszak, mint amilyenekre számítottam. 

A fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyban töltött karácsonyunkat elmeséltem a jóga edzőmnek, Ritának. Nagy örömmel magyaráztam neki, hogy a laktózérzékeny barátnőm vacsoráját milyen jól megoldotta a szálloda. Rita szomorúan nyugtázta, hogy ő is milyen szívesen csinálna családi karácsonyt egy ilyen hotelben, ahelyett, hogy népes családjának és saját magának főzi menük egész sorozatát az ünnepek alatt. 

Rita vega, de nem egyszerűen csak vega, hanem ő a jógikus, tiszta táplálkozást követi. "Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy gabonát, zöldségeket, hüvelyeseket, gyümölcsöket, magvakat és csírákat fogyasztok. Vagyis, ha én főzök itthon, akkor nem eszem húst, halat, tojást, hagymát, ill. nyilván nem fehér liszttel főzök, hanem pl. zabpehelylisztet, tönkölylisztet használok, vagy keverek több fajta lisztet, cukorból nem fehér cukrot eszem, hanem pl. igazi sötét nádcukrot. Csak ritkán fogyasztok tejet, tejterméket, sajtot. Ja, és alkoholt sem iszom, még az ételben sem." - vázolja táplálkozási szokásait. Gyorsan hozzáteszi, hogy azért egy étteremben tud, illetve tudna kompromisszumokat kötni, bizonyos mértékig. Nem várná el a sötét nádcukrot, s persze a fehér lisztből készült dolgokat is megenné átmenetileg. 

Sajnos az a tapasztalata, hogy a magyar, vidéki étteremek és hotelek zöme csupán rántott sajtot és párolt zöldséget, reggelire pedig müzlit tud felmutatni, ha közli velük, hogy ő vega. Éppen ezért, bármennyire is vágyik egy ilyen karácsonyra egy hotelben, nem fog összejönni. Ilyenkor ugyanis több étkezésről van szó, s nyilván senki nem eszik szívesen minden este párolt zöldséget. 

Úgy gondoltam, hogy kicsit körbejárom a kérdést, mert bizony ezzel nemcsak Rita van egyedül a világon. S én azon az állásponton vagyok - bármennyire is nem lennék vega, vagy vegán -, mindenki táplálkozási szokásait tiszteletben kell tartani.

Ma mindenhonnan a bio, a reform, az egészséges - a rákot okoz, gyengíti az immunrendszert, szívbetegséghez vezet felkiáltások ömlenek felénk, de vajon hogyan állnak hozzá a magyar szállodák az önként (vega, vegán, paleo), vagy kényszerből (laktóz, liszt, stb. érzékények) az átlagostól eltérő táplálkozást folytató vendégeik kéréseihez.

Levelem megírtam (persze nem mondtam meg, hogy blogolok is), s húsz, a vendégek által is jó minősítéssel (főleg négycsillagosak, teljesen véletlenszerűen kiválasztva Győrtől Miskolcig, Szegedtől Budapestig, kerülve a direkt bio, vagy étkezési specialitásokkal hirdetett vendéglátókat) díjazott hotelnek elküldtem. Doboló ujjakkal ültem és vártam a hollók (ja az egy másik történet :-) ), a postagalambok visszaérkezését.  

Arra is kíváncsi voltam, hogy milyen gyorsan reagálnak a hotelek, hiszen az, a kérés iránti felkészültségüket is jelezheti. 

Íme az eredmények, amelyeket csak tapasztalataim alapján helyeztem nagyító alá, anélkül, hogy különösebb elemzői végzettségem lenne: 

1., A húsz hotelből csupán három nem jelzett vissza, de legnagyobb sajnálatomra az egyik a balatonfüredi Anna Grand Hotel volt, a másik a budapesti Aquaworld hotelje, a harmadik pedig a győri Hotel Capitulum. Az első kettőnél igazán kíváncsi lettem volna a gasztronómiai kínálatra. 

2., Nyolc hotel egy napon belül válaszolt, a fennmaradó kilenc két-három napon belül. (Kicsit szívattam őket, mert szombaton este küldtem el a levelemet. :-) )

3., Bármilyen hihetetlen, de csupán kettő hotel jelentette ki, hogy nem tud biztosítani a kérésnek megfelelő étkezést. Az egyik a miskolci Öreg Miskolcz Étterem és Hotel, a másik a budapesti Hotel Belvedere volt.  Az elsőt megértem vidéki elhelyezkedése, s az esetleges beszerzési nehézségek miatt (mondjuk erről majd még ejtsünk szót a végén), de a budapesti esetében a válasz nem fogadható el szerintem.

4., Négy hotel esetében éreztem azt, hogy nekik a vegetáriánus étkezés a párolt zöldséget, a müzlit, a frissen facsart gyümölcslevet, salátát jelenti. Közülük került ki olyan is, aki az étlapját ajánlotta megnézni. Megnéztem! Rántott sajt, grillezett zöldség! :-(

Ugyanakkor mindannyian odaírták, hogy ha már ott vagyok, egyeztessek az éttermi kollégákkal, s mindent megtesznek annak érdekében, hogy találjak a táplálkozási szokásaimnak megfelelő ételt a éttermükben. Ez mindenképpen dicséretes, de én azért így félve mennék oda egy ünnepre.

Amikor róluk meséltem Ritának, akkor mosolygott és azt mondta, a legnagyobb baj az, hogy a hotelek azt hiszik a vegetáriánus csak zöldséget párolva, gyümölcsöt és magvakat eszik. Ő minden nap főz magának, tésztákat, a leghagyományosabb főzelékeket, rakott zöldségeket, indiai ételeket (ma már majdnem mindenhol kapni az alapvető keleti fűszereket). Nem kell nagy dolgokra gondolnia egy séfnek, még csak nem is kell mindig a keleti, indiai konyhát tanulmányoznia, hiszen nagyszüleink sem ettek minden nap húst. 

5., S végül, képzeljétek el, hogy a húsz hotelből tíz válaszával én elégedett voltam! Szinte mindegyik kérte, hogy előzetesen, a foglalásnál jelezzem ilyen irányú igényemet, így alaposabban felkészülhetnek. Szeretnétek tudni mely hotelekhez érdemes fordulnotok, ha az átlagtól eltérő táplálkozási szokásokat követtek? Íme a legnyitottabb, felkészült hotelek a vizsgáltak közül. 

Villa Medici - Veszprém

Corso Hotel - Pécs

Hotel Visegrád - Visegrád

Art Hotel - Szeged

Puchner Kastély - Bikal

Adele Hotel -Pécs

Spirit Hotel - Sárvár

Hotel Garzon Plaza - Győr

Hotel Silvanus - Visegrád

Danubius Hotel Helia - Budapest

S most jöttök ti! Aki a fenti tíz hotel közül már járt valamelyikben, s voltak kérései az étkezéssel kapcsolatban, vagy ezek után lesz a szálló vendége, kérem, hogy írja meg a tapasztalatait az eletsojablog@gmail.com e-mail címre. A személyes tapasztalásnál nincs meggyőzőbb, mint tudjuk! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr3912782322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rita Rozinyák 2017.01.27. 13:13:13

Vega vagyok es kulfoldon elek egy ideje. A vegetarianus etkezest meg anno Franciaorszagban kezdtem el, de meg a nagy gasztro orszagban is voltak problemaim, hogy oldjak meg vegakent egy egy etkezest, ha esetleg vhova beulok enni. Mondjuk mindig volt olyan is, hogy ha nem volt full vega egy etel de tetszett nagyjabol, akkor megkertem hogy vegyek ki nekem a hust belole es helyettesitsek vmi massal (lasd egy gazdag sali amibe raktak sonkat is, lecsereltek nekem vmi mas zoldsegre pl). Azota angliaban elek, az etlapon mindenhol feltuntetik, hogy vega/vegan az etel, legtobb helyen van kulon szabalyzat a gluten/laktoz stb problemakra, ill. tudnia kell a szemelyzetnek, hogy mit ajanlhatnak ilyenkor a vendegnek (dolgoztam is etteremben). Szomoru, hogy otthonrol meg mindig ez a hozzaallas, hogy rantott sajt es zoldseg (meg fennyel taplalkozunk mi???) a kinalat. Meg egy otthon tartando eskuvonel is kerdeztek, hogy "jaj te vega vagy, a rantot sajt jo lesz?". Jo lenne, ha az ettermek kicsit korulneznenek, hogy megy ez mashol, esetleg a sef poenbol otthon csinalhatna egy hetig csak vegat otthon, vagy csak siman olvashatna par blogot ebben a temaban. Szerintem jot tenne nem csak a vegaknak ezzel, de talan a nem vega menut is fel lehetne igy frissiteni. Mert van elet a rantott huson/ sajton tul...
tisztelt_hotel_vega_vagyok_fogadnak
süti beállítások módosítása