Élet sója

A Zwack Unicum titka

2017. április 04. - Tünde Bagó

Mitől lesz annyira különleges egy gyomorkeserű, hogy már több, mint 200 éve népszerű? Hogyan éli túl Európa legviharosabb 200 évét egy család és vállalkozása? S hogyan lesz egy Unicumot nem kedvelő csajból Unicum-fan alig 20 perc alatt? 

Zwack_gyar4_palack_453x600.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

 

Mi a titok?

A történet ott kezdődött - nem, nem 1790-ben, hanem 2017-ben - , hogy meg akartam érteni, miért volt és van a mai napig a szüleim kamrapolcán ott a Zwack Unicum. Mit tud ez a gyomorkeserű, ami miatt egy kiadós ebéd után legurítottak egy gyűszűnyit? A mámorhoz kevés volt, az ízek kedvéért szintén, de a gyomornak éppen elég - tartották. Nekem keserű, élvezhetetlen a fekete ital, de annál érdekesebbek a róla és készítőiről halott történetek. 

Ha nem is az ízéért (akkor még nem sejtettem semmit), de a család és a gyár történeteiért el kellett mennem a Zwack Unicum gyárának múzeumába, a Duna-partra, a Soroksári útra.

Zwack_gyar4_bejarat_290x600.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Kinyílt az ajtó, s tömény Unicum illat csapott meg. Gyógynövények, amelyek közül sok erőteljesen tört magának utat az orromban. Felismertem, hagytam, hogy magukévá tegyenek. Amíg a belépőre és a múzeumi vezetőre vártunk azon gondolkodtam, hogy vajon a Zwack család lakásában is Unicum illat van?

Zwack_bolt_small_600x427.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Miért ne, hiszen ők maradéktalanul ismerik az összes alkotóelemet, valamennyi gyógynövényt, de csakis ők, már dr. Zwack, a Habsburg udvar orvosa óta. 

Zwack_gyar1_600x397.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

 

Az egykori lepárlóban aztán mi is megkaptuk az első adag titkot. Ott feküdt előttünk jónéhány az alkotóelemek közül. S ott volt a falon a gyártás folyamata.

Zwack_gyar3_600x522.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Mégsem tudnánk soha megcsinálni, hacsak nem szereznénk meg az eredeti receptet. A pincében, a hordók között mégis úgy éreztem, hogy újabb adagot kapok a titokból. Megálltam a gyár első nagy hordója mellett miközben kistestvéreiből már csorgott is az Unicum a poharamba.

Zwack_gyar6_hordok_600x465.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Belkortyoltam, s rögvest érthetetlen volt számomra, hogy miért is nem szeretem én a sötét Zwack likőrt? Selymes, kevésbé keserű, mint emlékeimben élt. Hordóból egészen más az Unicum, hiszen még egy utolsó tisztítási folyamat előtt áll. Itt még nyers, itt még közvetlenebb. Biztosan éreztétek már, amikor egy keleti étel illata elvarázsol benneteket!? Így varázsolt el az Unicum is engem, ott a pincében. 

Zwack_gyar7_kostolo_600x443.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Kissé mámorosan, kezemben egy újabb pohár Unicummal, az aszalt szilván érlelt változatból, ültem le a vetítőterembe, hogy újabb titkok tudója lehessek. Családi titkoké, olyan igazi kalandos családtörténet titkainak ismerője. 

Dr. Zwack és II. József, majd a gyáralapítás, a "Generális" munkája, a boldog békeidők, a védjegy, a vörös kereszttől az arany keresztig, a Császári és Királyi Udvari Szállító cím, a vizesember, János és Béla, a két örökké viaskodó testvér, háborúk, szesztilalom, államosítás, pereskedés, hamisítás, emigráció és internálás, Olaszország és USA, Péter, szocializmus, rendszerváltás, Sándor és Izabella. 

Zwack_gyar9_kis_palackok_600x460.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Több, mint 200 év, amely alatt a legnagyobb titok, az Unicum receptje soha egyszer sem került ki a Zwack család kezéből. 

Több, mint 200 év, amely alatt a család élete az Unicum körül forgott. Érte születtek, érte éltek, érte küzdöttek, érte haltak. 

Több, mint 200 év, amely alatt egyszer sem vesztette el senki a hitét dr. Zwack gyomorkeserűjében.

Az emeleti múzeum tárgyai és gyűjteménye között sétálva - kijózanodva a hordóból csapolt Unicumtól - tudtam meg a titkot. Ott járt-kelt velünk egész idő alatt az épületben, de csak itt lépett elő.

Zwack_gyar8_bicikli_600x373.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

Mert nem a gyógynövények pontos mértékét, s fajtáját, nem az adagolás módját, idejét, s a lepárlás technikáját kell tudni ahhoz, hogy valaki egy ilyen sikeres italt gyártson több, mint 200 éve, hanem kell egy családi tradíció, tisztelet az előbbi irányába, kitartás a nehézségek ellenére, küzdelem a sikerért, folyamatos pozitív gondolkodás, tanulás és tapasztalás, s ilyen értékek között nevelt ifjak. Ez a titok Zwackéknál, ez az Unicum legfőbb titka. 

Zwack_gyar8_kis_uvegek_404x600.jpg Fotó: dr. Szalai Krisztián

 

S ezért lettem én attól a naptól fogva, hogy a gyárban jártam, egy Unicum-fan. A gyomromon keresztül a szívemig hatolt dr. Zwack keserű, fekete itala. 

Látogassatok el a Zwack múzeumba akkor is, ha nem isztok soha Unicumot!

Csak pozitívan! Egészségetekre!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eletsoja.blog.hu/api/trackback/id/tr10012782394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
a_zwack_unicum_titka
süti beállítások módosítása