Szabályos geometriai formák, fehér homlokzatok, lapos tető, padlóig nyúló ablakok – egy modern lakópark jellemzői manapság.
Valójában én most egy dessaui Bauhaus épületet írtam le, amely csaknem 100 évvel ezelőtt épült, de leírhattam volna azt a lakóparkot is, amelyben most lakom.
A Bauhaus körbevesz bennünket ma is, 100 évvel azután, hogy hivatalosan is megszületett, s 87 évvel azután, hogy Németországban a nácik véget vetettek az építészeti forradalomnak.
A forradalomnak, amelyet valójában egy (vagy több) forradalom robbantott ki, amely tovább virágzott Európán kívül is és a mai napig a modernség szinonimájaként értelmezik.
Izgalmasnak találtam Németországban a Német Turisztikai Hivatal által 2019-re meghirdetett Bauhaus évet. Különös kötődés turizmus – építészet – művészet – politika között.
Minden Weimarban kezdődött! A klasszicista Weimar után a forradalmi Weimar lép a történelem színpadára. A monarchiát elsöprő köztársaság kiváló táptalajt nyújt más területeken is a megújulásra, a forradalomra. Az építészet is kirobbantja a saját forradalmát, amely nem lesz más, mint a Bauhaus.
Weimarban már jártam korábban, s akkor korántsem a Bauhaus, sokkal inkább Goethe és Schiller, valamint az őket körülvevő mecénás arisztokraták és azok öröksége vonzott a városba. Egy azonban érezhető volt, a szellemi élet, a művészetek hatása a városra. Így egyáltalán nem meglepő, hogy a 20. század elején az itt működő két művészeti iskolából nő ki Walter Gropiusnak köszönhetően a Bauhaus.
Weimarban most nem jártam, de Berlinbe éppen a hivatalos Bauhaus megnyitó után érkeztem, s így rögtön elsőként a Bauhaus előfutáraként jegyzett Arts and Crafts mozgalomról nézhettem meg kiállítást. A Bröhan Múzeum Berlinben ezzel a kiállítással tisztelget a 100 éves Bauhaus előtt. Itt vált számomra világossá, hogy a Bauhaus annak az eszmének a gyermeke, amely a 19. századi Angliából indult el, s amely Weimarban forradalmi táptalajon vert gyökeret. Az eszme, arról, hogyan lehet összekapcsolni a művészetet az iparral, hogyan jelenhet meg az átlagember otthonában is a művészet, hogyan kapcsolódhat össze a funkcionalizmussal, a praktikus megoldásokkal.
A múzeum a Charlottenburggal szemben található, amely a porosz uralkodók, a német császárok rezidenciája volt. Miközben bejártam a hatalmas kastélyt a Bauhaus is eszembe jutott. A művészek által tervezett és a híres mesteremberek által készített berendezési tárgyak a munkások, a parasztok, a köznép számára elérhetetlenek voltak. A 20. századi egyenjogúsági és liberális mozgalmak azonban abban is változást hoznak, hogy a köznép is szeretne szebb és kényelmesebb lakhatási körülményeket teremteni magának. Igény jelentkezik arra, hogy az ipar által gyártott berendezési tárgyak, az épületek ne csak funkcionálisak, hanem esztétikusak is legyenek, s ez fordítva is igaz legyen. Művészet és ipar, ezt a kettőt szeretné összekapcsolni a Bauhaus.
Mottója pedig „A forma követi a funkciót!” lesz.
Gropius iskolájában együtt dolgoznak művészek és mesterek, férfiak és nők, különböző társadalmi rétegekből érkezők, amellyel ki is váltják a társadalom kritikáját. A konzervatívok tiltakoznak, az újra nyitott emberek pedig már megbízásokkal is ellátják a Bauhaus alkotóit. Kétségtelen, hogy már csupán létezésükkel az egyenlőséget, egyenjogúságot, a szabadságot hirdették. Az építészetben olyan lakónegyedeket terveznek, amelyekben már nem sötét, levegőtlen helyiségekben kell a munkásoknak élni, hanem modern, világos, kényelmes otthonokban.
Dessauban, Berlinben, Stuttgartban épülnek az első Bauhaus otthonok, lakónegyedek, amelyek még a mai napig is láthatóak és persze lakottak is.
A berlini múzeum után kíváncsi lettem a Bauhaus lakónegyedek világára, ezért ellátogattunk Stuttgartba, ahol többszörösen is szerencsésnek volt mondható a Bauhaus kutatásunk.
Elsőként azért, mert a Bauhaushoz szorosan kapcsolódó Le Corbusier munkásságába nyerhettünk betekintést a Weissenhof Múzeumban, amely az általa tervezett iker lakóházban van berendezve.
Az egyik lakás a stuttgarti modern lakónegyed, a Weissenhofsiedlung-ról informálja a látogatókat, a másik pedig éppen úgy van berendezve, ahogy azt tervezője megálmodta.
Az épületen tökéletesen végig vezethető az új építészet 5 pontja, amelyet Le Corbusier írt le:
1., Az épület lábakra állítása, hogy az ne vegyen el területet a természettől.
2., A pillérvázzal biztosítható a tartószerkezettől független szabad alaprajzi alakítás.
3., A teherviseléstől mentesült homlokzat szabad alakítása.
4., Szalagablakok, melyek növelik a bevilágítás mértékét és nyitnak a külső tér felé.
5., Tetőkert kialakítására lehetőséget adó lapostető.
Újra megbizonyosodtam – Berlin után itt is - , hogy sok mai modern berendezési tárgy elődjét a Bauhaus háza táján kell keresni. A lehajtható, s így helyet spóroló ágyak, polcok, asztalok Gropius házában már jelen vannak, ahogyan a manapság annyira népszerű tetőkertek és a minimalista stílusú lépcsők.
Örömmel fedeztem fel egy fotón, hogy a saját lakásomban is továbbél a Bauhaus, hiszen a hálószobám lámpáját kétségtelenül a Bauhaus ezen lámpája inspirálta.
A Bauhaus lámpa:
Saját lámpánk:
Másodszor pedig azért, mert a másik nagy építész Ludwig Mies van der Rohe munkásságának is tanúi lehettünk a múzeum mögötti Weissenhofsiedlung lakónegyedben. A negyed az, amelyben Ludwig Mies van der Rohe és 17 építész a modern, ipari városlakó számára tervezett újfajta lakhatási lehetőséget. Ezek az épületek csak kívülről csodálhatóak meg, de így is szépen láthatóvá válik, hogy szinte el sem lehet különíteni őket a mai lakónegyedektől. A Bauhaus valóban a modernség szimbóluma lett.
Mit és hol nézzünk meg a Bauhaus 100 éves évfordulója kapcsán?
Rengeteg programot, kiállítást kínálnak egész Németországban, sőt világszerte ebben az évben a témával kapcsolatosan. A német programokról ezen az oldalon lehet tájékozódni.
A legjobb azonban az, ha egyes városokban nyomába eredünk a Bauhausnak és közben magát a várost is felfedezzük. A kiemelt városok a témában Weimar, Dessau-Roßlau, Berlin, Stuttgart
A Német Turisztikai Hivatal összeállított pár túratervezetet is, amely nekem nagyon tetszik. A hétfajta túra városok és Bauhaus témakörök köré épül fel:
- A Bauhaus felfedezése: Öt nap az alábbi városokban: Weimar, Erfurt, Jena, Gera, Dessau-Roßlau, Magdeburg, Elbingerode, Lutherstadt Wittenberg, Berlin, Potsdam, Caputh és Bernau.
- A művészet és lakáskultúra túra három napra van tervezve, Leipzig, Chemnitz, Dresden, Löbau és Cottbus városok gyűjteményeire, múzeumjaira koncentrál.
- Az Avantgárd felfedezésére szintén három napot ajánlanak, három városban: Stuttgart, Ulm és Karlsruhe
- Kétnapos túra keretében érthetjük meg a forma sokszínűségét Frankfurt/Main, Mainz és Kindenheim városokban.
- A Bauhaus nyomai után Nyugaton is érdemes kutakodni egy háromnapos túra keretében ezekben a városokban: Krefeld, Düsseldorf, Münster és Essen.
- Három nap Világörökségek és a Bauhaus kapcsolatának szentelve Hannoverben, Celle-ben, Alfeldben és Goslarban
- Hamburg, mint a modern képviselője északon túrára két napot ajánlanak, de szerintem ez a város annyira elragadja az embert a Bauhaus-on kívül is, hogy inkább szánjunk rá többet.
Részletes tippeket és utazási tanácsokat a túrákhoz itt találunk.
Valamint ajánlom nektek ezt a cikket a berlini Bauhaus lakónegyedekről!
A bejegyzésben szereplő valamennyi fotót dr. Szalai Krisztián, az Élet sója blog fotósa és dr. Bagó Tünde az Élet sója blog szerzője készítette, annak másolása vagy felhasználása csak a szerző engedélyével lehetséges! Ha szeretne engedélyt kérni, akkor írjon nekünk: blog@eletsoja.hu